Aloitin hionnan epäkeskohiomakoneella. Se osoittautui kuitenkin aivan tuskaisen hitaaksi, joten kävin ostamassa nauhahiomakoneen. Sillä alkoi homma edetä reippaasti.
Hioin ensin hiomakone vinottain n. 45 asteen kulmassa laidasta keskilinjaa kohti ja takaisin laitaan. Vasta sitten hioin rimojen suuntaisesti. Näin sain laitojen pyörän muodon syntymään helpommin.
Koristekin näyttää jo hyvältä kun se on hiottu laidan paksuiseksi. Aluksi se oli sentin paksuinen palikka keskellä kylkeä.
Hionnan jälkeen tein epoksista ja mahongin hiontapölystä kitin ja täytin sillä vannaspuihin tullet ruuvinreiät.
Samoin tein vaaleasta haapapölystä ja epoksista kitin, jolla täytin kyljissä olleet raot.
Kun hionta ja pakkelointi oli tehty, laitoin puristimilla yhden riman laidan kohdalle. Vaihtoehtona on tehdä pitkä suora keskiosa ja jyrkästi nousevat päädyt. Omaan silmään kanootin keskikohdalta tasaisesti kaartuva laita oli kuitenkin paremman näköinen, joten tein niin.
Piirsin riman mukaan kylkeen viivan sahausta varten...
...ja sahasin laidan muotoon japsisahalla.
Nyt se alkaa näyttää jo joltain!
Vielä lopuksi video työvaiheesta.
Tämä työvaiheen kesto 11,5h.
Projektin kokonaisaika 72,5h.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti