perjantai 27. lokakuuta 2017

Rimakanootti osa 2: Vannaspuiden teko


Koululaisten syysloma tuli ja meni. Olin osan lomasta vapaalla ja retkeilimme kahtena aurinkoisena päivänä ensin Kolilla ja sitten Patvinsuon kansallispuistossa. Kanootin rakentamista ei juuri ehtinyt viikon aikana edes ajatella. Vannaspuihin sain kuitenkin liimattua neljä rimaa kanootin molempiin päihin. Pienen mietiskelyn ja kaverilta saatujen mittojen jälkeen päätin liimata vielä molempiin kaksi rimaa lisää. Nyt molempien päiden vannaspuiden paksuus on n. 26mm. Siinä on höyläämisen varaa reilusti.


Ensimmäiset rimat ovat 4mm paksuja. Ne taipuivat helposti muotoon. Päällimmäiset rimat ovat huolimattoman ohjurin säädön takia 5mm ja ne alkoivat jo ritistä taivuttaessa. 6mm voi olla jo liian paksu taipumaan jyrkimmältä kohdalta ehjänä.


Paksuutta on reilusti. Vannaspuut tai kaaret, millä nimellä niitä nyt haluaa kutsua, höylätään hieman vinoiksi jotta rimat asettuvat niihin tasaisesti. Höylään lopullisen muodon vasta kun saan rimat tehtyä ja saan sovitettua kulman. Ei kannata tehdä turhaa työtä ja pilata vannaspuita etukäteen höyläämällä niitä väärään kulmaan.


Karkeaan muotoon höylätty vannaspuu lattialla. Rimoista liimattu kaari on jäykkä ja kestävä.


Ostin naapurilta 28mm haapalautaa 30m. Laudat olisi tarkoitus ajaa höylän läpi ja tehdä niistä 25mm paksuja. Tämän jälkeen laudat viipaloidaan sirkkelillä 25x6mm rimoiksi.


Ensimmäinen kalliimpi hankinta kanootin rakentamista varten oli ostaa jyrsimeen sopivat terät rimojen reunoihin tehtäviä pontteja varten. Tilasin Bäck toolsilta kaksi terää, joiden säde on 3mm. Niillä saa tehtyä siistin kaaren koko 6mm paksun riman reunaan. Toiseen reunaan tulee urospontti ja toiseen naaraspontti.


Vannaspuiden liimaaminen sekä viimeistely: 1,5h
Kokonaisaika: 6,5h

Seuraavaan osaan pääset tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti