lauantai 3. helmikuuta 2018

Rimakanootti osa 7: Pohjan teko


Kärsivällisyys palkittiin ja tänään sain lopulta kanootin pohjan umpeen. Täytyy sanoa, että niittaamalla rimat kaariin kiinni homma olisi ollut valmis jo aikaa sitten. Lopputulosta katsoessa en kuitenkaan kadu tekemääni päätöstä pärjätä ilman niittejä tai nauloja. Onhan tuo niin nätin näköinen ilman yhtään ylimääräistä reikää.


Viimeisen kahden viikon aikaan sain tehtyä kanoottia melko hyvin. Etäopiskelu mahdollisti sen, että sain aikatauluttaa päivät oman mieleni mukaan. Niinpä liimasin pari rimaa kiinni ja liiman kuivuessa tein kouluhommia. Liiman kuivuttua sopivasti kävin taas laittamassa pari rimaa ja jatkoin kouluhommia. Näin päivät tulivat hyödynnettyä tehokkaasti.



Edellisessä postauksessa selitin hankaluuksia kolmeen suuntaan taipuvien rimojen kiinnittämisessä. Kuten silloin arvelin, homma helpottui kun pääsin kunnolla pohjan puolelle. Varsinkin pitkät rimat taipuivat helposti muotoon. Muutama kanootin ympäri kiristetty nylon-hihna helpotti kummasti rimojen laittoa. Sitä mukaa kun rimat lyhenivät niiden paikalleen laittaminen ja taivuttaminen hankaloitui. Lyhyen riman taivuttaminen kaarelle ja samalla sahauskohdan piirtäminen meinasi olla kahdella kädellä melko vaikeaa. Pari kertaa joku lapsista oli auttamassa ja pitämässä rimaa paikallaan piirtämisen ajan.


Oman haasteensa pohjan teossa toi pohjan keskilinja. Rimojen päät saisivat olla mielellään aikalailla kohdakkain, että pohjasta tulee siisti. Ihan täysin en siinä onnistunut. Syy selviää jos jaksaa katsoa alla olevan videon kokonaan. Suhteutettuna siihen, että tämä on ensimmäinen kanoottini, olen kuitenkin lopputulokseen melko tyytyväinen. Ehkä seuraava kanootti on sitten jo huomattavasti parempi? Tässä kun pääsee ideasta perille, seuraavan kanootin rakentaminen on jo paljon helpompaa.


Viimeisten rimojen laittoa helpotin liimaamalla ne ensin toisiinsa. Sen jälkeen hioin pontit pois paikallaan olleista rimoista, muotoilin palan sopivaksi ja lopuksi liimasin viimeisen kappaleen paikalleen.


Päätyjen kaarevuutta saa liimaamalla päätyihin lyhempiä rimoja. Nyt keskikohdan ja päädyn välillä on kaarevuutta 15cm. Päätyjen korkeus on aina kompromissi. Toisaalta korkea pääty ottaa aallot paremmin mutta se on myös herkempi sivutuulelle.


On siinä aika monta rimaa ja aika monta työtuntia väännetty.


Vähän se pistää hymyilyttämään vaikka kanootin tekeminen ei ole vielä ehkä edes puolivälissä. Yksi työvaihe on kuitenkin takana päin ja nyt alkaa olla jotain konkreettista valmiina. Tykkään katsella tuota Prospectorin muotoa. Se on vain niin kaunis. (Prospector edessä)


Seuraavana on vuorossa päätyjen muotoilu ja ulompien vannaspuiden liimaus. Sahasin mahonkia 4mm viipaleiksi ja toivon, että ne kestävät taivuttamisen. Mahonkin on kovaa ja melko haurasta puuta, joten ei ole ollenkaan varmaa, että rimat kestävät taivutuksen jyrkän päädyn muotoon.

Pohjan tekoon meni aikaa 23h 25min.
Päätyjen korokerimojen laittoon meni 1h 35min.
Rimat loppuivat kesken ja uusien tekoon meni 1h 15min.

Kanootin rimoitukseen meni siis yhteensä 37h 40min.
Projektin kokonaisaika tällä hetkellä 55h 15min

2 kommenttia:

  1. Hiljaa hyvä tulee. Odotan innolla millainen on valmis kanootti. Kyllä siin silmä lepää. Kyllä on mies kätevä käsistään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei passaa pilata kaunista kanoottia liian hätäisellä tekemisellä. Onneksi kevääseen on vielä pitkä aika. :)

      Poista